6 Berguna Pemulihan Semulajadi Untuk Razor Bumps

6 Berguna Pemulihan Semulajadi Untuk Razor Bumps

Lebam cukur juga dikenali sebagai pseudofolliculitis barbae teknikal yang sebenarnya rambut yang pertumbuhan rambut kembali ke dalam kulit tumbuh ke dalam. Keadaan pertumbuhan rambut boleh menjadi hasil daripada beberapa perkara tetapi salah satu sebab utama dan biasa bagi keadaan ini mungkin pencukur. Oleh kerana bilah-bercukur rambut dipotong pada itu seorang malaikat yang ia menjadi tajam dan kadang-kadang tumbuh semula ke dalam kulit yang membawa kepada lebam. Mungkin ada sebab-sebab lain juga seperti regangan kulit semasa bercukur, penggunaan pisau membosankan, penggunaan tidak wajar cukur dan lain-lain kerana lebam cukur, bukan sahaja kulit mendapat jengkel tetapi kadang-kadang sangat menyakitkan juga.

Ia boleh diambil dengan selamat dan berkesan diubati dengan beberapa ubat semula jadi. Dalam keadaan ini kulit mendapat jengkel dan membangunkan sista, pustules, papules dan jerawat. Beberapa ubat-ubatan semula jadi adalah sangat membantu dalam rawatan lebam cukur.

1. Tambah 3 titik gliserin, satu perempat cawan air panas dan juga kedua loh dihancurkan aspirin. Kacau semua bahan-bahan dengan betul sehingga tablet aspirin itu dibubarkan sepenuhnya. Dengan bantuan bola kapas memohon campuran yang disediakan di kawasan yang terjejas. Ia akan memberikan kesan menenangkan kulit jengkel anda.

2. Larutkan dua tidak bersalut aspirin dihancurkan tablet di dalam air panas. Membuat pes berair dan sapukan pada kawasan yang terjejas atau kawasan-kawasan yang baru dicukur. Biarkan selama lima minit dan kemudian basuh dengan air suam.

3. Campurkan minyak penting berikut untuk menyediakan campuran untuk mengurangkan kesan lebam cukur. Mengambil minyak lavender yang mempunyai sifat penyembuhan, chamomile yang menyekat masalah keradangan, dan juga pokok teh yang merupakan antiseptik yang berkesan. Apabila ketiga-tiga minyak dicampurkan bersama-sama dan digunakan pada kulit jengkel maka ia akan memberi kesan menenangkan pada kulit anda. Jika keadaan merosot maka anda boleh berunding dengan doktor kulit.

4. Anda boleh memotong daun aloe vera tumbuhan dan membukanya luas. Picit gel dari daun dan kemudian memohon gel ini di lebam cukur anda. Benarkan gel ini kering pada kulit anda. Ia akan merawat masalah ini dengan berkesan.

5. Anda juga boleh menggunakan iodin, minyak pokok teh atau apa-apa selepas bercukur tanpa alkohol berdasarkan kawasan yang terjejas. Ia akan mencegah lebam cukur daripada dijangkiti.

6. Jika mana-mana orang adalah terdedah kepada lebam cukur maka tidak mencukur dengan kerap. Membuat tabiat untuk mencukur selepas jurang 2-3 hari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar