Bagaimana untuk Mencegah ketiak Sweat - Pasangan Cara Menguruskan ketiak Berpeluh

Bagaimana untuk Mencegah ketiak Sweat - Pasangan Cara Menguruskan ketiak Berpeluh

Adakah anda berada dalam situasi di mana anda merasa malu dan anda merasakan semua keyakinan anda pergi ke dalam longkang ketika kamu melihat orang-orang tompok basah pada baju anda? Ini akan menjadi baik-baik saja jika anda pro-aktif atau jika anda mengambil diri dalam aktiviti-aktiviti berkaitan dengan sukan. Dengan cara yang dijangka, tetapi apabila anda duduk di dalam bilik lembaga (dengan penghawa dingin giat dijalankan), ia adalah cerita lain. Ini adalah salah satu situasi di mana semua boleh anda lakukan adalah pastikan tangan anda di sisi dan berdoa tiada siapa yang perasan bahawa anda berpeluh seperti matahari berada di dalam bilik.

Keadaan di mana yang berpeluh badan berlebihan dikenali sebagai hiperhidrosis. Yang berpeluh berlebihan ketiak yang dikenali sebagai hiperhidrosis axillary. Ini adalah salah satu jenis yang paling biasa hiperhidrosis. Ramai orang mengalami keadaan ini. Mereka adalah malang, tetapi mereka tidak boleh bertindak seperti itu adalah satu perkara yang boleh membawa maut kerana ada banyak pilihan rawatan yang boleh didapati. Rawatan dan ubat kepada masalah ini terdiri daripada rawatan semula jadi untuk rawatan tiruan seperti suntikan Botox dan pembedahan.

Anda mungkin bertanya bagaimana untuk mengelakkan peluh ketiak. Perkara pertama yang anda boleh lakukan tanpa perlu menghabiskan wang dan bimbang tentang kesan-kesan sampingan yang mungkin adalah dengan mengambil mandi. Serius, ia adalah perkara yang paling penting yang anda boleh lakukan untuk membantu diri sendiri. Tetapi mengambil mandi tidak mencukupi; anda perlu ingat untuk mencuci kawasan ketiak dengan sabun dan air. Kemudian kering sepenuhnya selepas mengambil mandi.

Satu lagi cara yang popular bagaimana untuk mencegah peluh ketiak adalah dengan mencari anti-perspirant yang tepat untuk anda. Pilih salah satu yang mempunyai klorida aluminium pada peratusan sebanyak 20%. Ini membantu dengan mencegah peluh pecah melalui permukaan kulit anda. Bagi orang lain, salah satu anti perspirant-yang terbaik yang mereka mendakwa benar-benar berkesan dalam menyerap semua lembapan itu dengan menggunakan baking soda. Bunyinya pelik dan lucu, tetapi ia berfungsi. Jika anda tidak mahu meletakkan baking soda pada ketiak anda, cuba menggunakan bedak bayi, ia mempunyai kesan yang sama.

Pakaian yang anda pakai juga boleh membantu anda mengurangkan keadaan berpeluh anda. Pilih pakaian yang ringan dan mempunyai lapang yang merasakan kepada mereka. Kain dan bahan baju mestilah ringan, sebaik-baiknya kapas. Jauhkan daripada kain sintetik seperti nilon dan plastik. Ia hanya akan memburukkan lagi keadaan.

Satu perkara lain yang perlu diingat tentang cara-cara bagaimana untuk mencegah peluh ketiak adalah bahawa gaya hidup anda juga memberi kesan ia. Cuba makan makanan yang lebih sihat. Kokok ke atas buah-buahan dan sayur-sayuran. Bukan sahaja mereka berkhasiat, tetapi ia membantu mengurangkan pengeluaran peluh anda juga. Elakkan makanan pedas. Ini meningkatkan keperluan badan untuk menghasilkan peluh. Satu lagi perkara yang perlu dielakkan adalah kopi. Ya, ia adalah satu kebenaran yang menyedihkan tetapi kopi, seperti makanan pedas, meningkatkan pengeluaran peluh badan. Ia membuktikan bahawa apabila anda mengurangkan pengambilan kafein, anda akan mendapat kurang cemas. Kebimbangan yang kurang bermakna berpeluh kurang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar