Ketiak berlebihan Berpeluh adalah Tidak Lagi Isu Besar

Ketiak berlebihan Berpeluh adalah Tidak Lagi Isu Besar

Bagaimana seseorang muncul di mata orang lain adalah pasti sebahagian besar daripada kehidupan. Orang daripada semua peringkat umur, masa, bangsa, dan asal adalah semua pihak dan dilindungi sepenuhnya dengan idea kecantikan. Ia seolah-olah bahawa setiap individu di dalam dunia ini sentiasa bimbang tentang bagaimana orang lain melihat mereka secara keseluruhannya. Sudah tentu, isu-isu berkaitan kecantikan pasti melibatkan badan secara keseluruhan. Bagi sesetengah orang, standard kecantikan ditentukan oleh ketinggian atau berat badan mereka. Lain-lain lebih berminat dengan warna dan kulit kualiti mereka manakala rambut adalah lebih penting bagi sesetengah orang. Ya, semua ini adalah isu yang berkaitan mengenai badan dan keindahan itu tetapi satu perkara yang agak merisaukan hampir ramai orang dan yang akan menjadi - Berpeluh Berlebihan.

Tetapi bukan sahaja apa-apa masalah peluh biasa yang dihadapi oleh beberapa yang kurang bernasib baik dan saudara kita, mungkin ada yang menangani isu ini benar-benar memalukan dan tidak selesa peluh ketiak berlebihan. Pada dasarnya, tiada apa yang perlu dibimbangkan apabila ia datang untuk berpeluh kerana ia adalah proses semula jadi badan untuk mengawal suhu dalaman dan luaran. Dalam erti kata lain, jika suhu jatuh di bawah normal, anda tidak akan berpeluh lebih sebagai cecair di dalam badan akan membantu memberikan haba kerana ia beredar di seluruh sistem. Sementara itu, jika pernah suhu meningkat melebihi normal, badan akan secara semula jadi melepaskan cecair lebih yang berlebihan untuk sejuk. Peluh secara semula jadi hanya cecair yang mempunyai di dalamnya beberapa zarah dibubarkan yang sebelum ini pepejal seperti natrium dan sampingan kimia juga seperti urea yang merupakan hasil sampingan pengecutan otot rangka.

Walau bagaimanapun, sesetengah orang mengalami peluh ketiak berlebihan disebabkan oleh aktiviti kelenjar peluh sendiri dan sudah tentu kerana liang kulit yang besar dan terbuka. Liang memainkan peranan penting apabila ia datang kepada transpirasi atau berpeluh kerana ia adalah melalui liang-liang kulit yang berpeluh dilepaskan ke dunia luar. Jadi, pada asasnya, yang lebih besar dan lebih terbuka liang seseorang itu, peluh yang lebih dilepaskan.

Terdapat banyak cara di mana seseorang itu boleh mengelakkan berlakunya peluh berlebihan yang paling terutama apabila ia datang kepada kawasan ketiak badan. Yang paling pasti boleh cuba untuk menggunakan produk dipanggil antiperspirants! Antiperspirants dalam inti adalah bahan cecair diletakkan di atas permukaan kulit di mana berpeluh tidak dikehendaki. Ini bahan cecair kemudian meliputi dan menutup liang-liang kulit itu menghalang peluh yang dihasilkan oleh kelenjar peluh dari keluar.

Anda juga mungkin mahu mendapatkan antiperspirant yang mempunyai deodoran juga. Ini akan membantu mengawal bau badan tertentu yang kita boleh pelabuhan dan malu. Bagi kes-kes yang lebih ekstrem dan tidak terkawal, seseorang boleh mempertimbangkan mempunyai pembedahan laser, botox, atau apa-apa jenis terapi. Ini jenis pembedahan dan terapi walaupun agak mahal pasti akan tolong-o beliau masalah beliau mengenai isu-isu peluh yang sentiasa wujud.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar